Kyrkor, idrottsanläggningar, butiker, kommunhus. Det är exempel på byggnader som måste ha laddplats för elbilar om parkeringen är större än 20 platser. Laddarna ska vara på plats senast den 1 januari 2025 – annars bryter man mot reglerna enligt Boverket.
Snart blir det mycket lättare att ha elbil för den som tycker det är svårt att hitta laddplatser i vardagen. Under söndagsmässan i kyrkan, körövningen, matinköpet, barnens fotbollsträning eller besöket hos tandläkaren kommer det med stor sannolikhet finnas möjlighet till laddning av bilen – i vart fall om parkeringen är större än 20 platser.
Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus måste ha laddplatser för elbilar. Det är konsekvensen av ett så kallat retroaktivt krav som alltså gäller för redan uppförda hus och inte bara för nybyggnation.
Redan sedan 2020 är det tvingande att ha möjlighet till laddning av elfordon för många av nybyggda hus för att få bygglov.
Retroaktiva krav för vissa befintliga byggnader
Uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha minst en laddningspunkt för elfordon. För ouppvärmda byggnader och för bostadshus ställs inga retroaktiva krav.
Dessa krav ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025. Att bestämmelsen träder i kraft först då innebär att åtgärder kommer att behöva vidtas i rimligt god tid före det datumet eftersom man annars omedelbart kommer bryta mot regeln i samma stund som den börjar att gälla, skriver Boverket på sin hemsida.
För nybyggda hus är kraven mer omfattande
Nya bostadshus med fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur (förberedelse med tomrör eller liknande) till alla parkeringsplatser.
Byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 10 parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha ledningsinfrastruktur till 20 % av parkeringsplatserna och minst en laddningspunkt för elfordon.
Journalist
Henrik Persson