Rederiet Maersk har satt in sitt största metanolfartyg mellan Göteborgs Hamn och Asien. Det bekräftar prognoser om att metanol blir ett allt viktigare alternativt bränsle för sjöfarten och 300 fartyg är nu beställda och väntar på att komma i drift.
Det nya fartyget Antonia Maersk med en lastkapacitet på 16 592 container döptes i Århus i augusti.
– Före 2027 kommer vi att sjösätta ytterligare 20 metanolfartyg så det här är en resa som bara har börjat, säger Birna Ödefors, Area Managing Director Nordics på A.P. Moller Maersk.
Antonia Maersk drivs på bio-metanol, vilket innebär en besparing på 280 ton koldioxid varje dag fartyget är i drift, enligt Maersks egna uppgifter.
Sedan tidigare i vår trafikerar även det mindre metanoldrivna fartyget Laura Maersk Göteborgs Hamn på en fartygslinje mellan Göteborg och Bremerhaven.
Bio-metanol minskar CO2-utsläpp med cirka 65% jämfört med fossila bränslen.
Idag finns ca 30 containerfartyg med metanoldrift i trafik och ytterligare närmare 300 fartyg är beställda av ett flertal rederier. Metanoldrivna fartyg står för ca 10% av totala orderboken.
Metanol har dubbel klimatnytta då den dels minskar användning av fossila bränslen och samtidigt är närproducerad och därmed minskar behovet av oljetankers på världshaven.
Om Antonia Maersk
Lastkapacitet: 16 592 TEU
Längd: 350,59 meter
Bredd: 53,5 meter
Djupgående: 18 meter
Sjösattes: februari 2024
Fartyget anlöper bland annat Singapore, Ningbo och Shanghai. Trafiken avgår varje vecka i vardera riktning.