Skellefteå Kraft och flygbränsleaktören SkyNRG utreder förutsättningarna att etablera en anläggning för storskalig produktion av hållbart flygbränsle. Produkten, så kallat eSAF, är ett elektrobränsle för flyget som produceras av biogen koldioxid och förnybar vätgas.
Fullt utbyggd kan bli en av Sveriges största inom hållbart flygbränsle. Projektet är ett av de första i sitt slag.
Biogen koldioxid ska komma från närliggande skogsindustri och fjärrvärmeverk och elen från vatten- och vindkraft.
- Projektet visar på potentialen i elektrobränslen för flyget, säger Joachim Nordin, vd på Skellefteå Kraft.
Fullt utbyggd kan industrin i Skelleftehamn producera 100 000 ton flygbränsle per år.
Flygindustrin har krav på sig att öka andelen av förnybart flygbränsle på flygplatser och det förväntas driva på en starkt växande efterfrågan på eSAF inom hela EU.
Bränslet eSAF kan användas som direkt ersättning för fossilt flygbränsle och kräver alltså inte byte till nya flygplan för att fungera.
Projektet har fått markanvisning på Näsudden i Skelleftehamn. Ambitionen är att utredningen leder till en fullskalig satsning, men beslut är ännu inte taget och det förs en nära dialog med intressenter. Målsättningen är att byggstart sker under 2027.
Journalist
Henrik Persson