lördag 08.02.2025

Miljön inte så viktig för öldrickare

10 okt 2024

Fyra av tio öldrickare bryr sig inte om förpackningens miljöpåverkan. Svenskarna föredrar att köpa öl på flaska för smakens skull, men burken är populär av praktiska skäl. Nära fyra av tio tycker även att det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga visar en ny undersökning från Sveriges Bryggerier.

Sveriges Bryggerier har genomfört en undersökning med hjälp av Novus för att få insikter om svenska konsumenters attityder till ölförpackningar och deras miljöpåverkan.

Undersökningen visar att miljöpåverkan just nu inte har någon större inverkan på inköpsbesluten för konsumenter. Faktum är att 40 procent av de tillfrågade uppgav att förpackningens miljöpåverkan inte alls påverkar deras val när de köper öl. 19 procent av de tillfrågade uppgav att förpackningarnas miljöpåverkan har en betydande inverkan på deras beslutsfattande. Men kunskapen om vilka förpackningar som är miljövänliga saknas.

– Samtidigt jobbar bryggerierna hårt för att minska klimatavtrycket på alla förpackningar. Vi behöver också öka konsumenternas kunskap om vilka förpackningar som är bäst för miljön, så att fler kan göra hållbara val, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Glasflaska av returglas antas av kunderna vara den mest miljövänliga förpackningen, och det är också den förpackning som flest föredrar enligt undersökningen. Men det stämmer inte överens med den faktiska försäljningen då engångsglasflaskan har dubbelt så stor försäljning som returglasflaskan. Den mest klimatsmarta ölförpackningen är aluminiumburken. Det är också den förpackning som dominerar marknaden med en andel på 71 procent av ölvolymerna.

Om undersökningen

Novus-undersökningen genomfördes mellan den 17 och 27 maj 2024 med 1 000 respondenter som representerade den svenska befolkningen i åldern 18-84 år.

Dela artikeln!