Den nya anläggningen ska återvinna material som räcker till fler än 50 000 batterimoduler per år.
Mercedes-Benz är först ut av biltillverkarna med en egen anläggning för batteriåtervinning. Anläggningen i Kuppenheim i södra Tyskland är dessutom den första i Europa som kombinerar mekanisk och hydrometallurgisk återvinning, vilket kan ge upp till 96 % återvinning av råvaror.
– Dagens batterier blir morgondagens hållbara gruva för råvaror. Med den nya fabriken sluter vi råvarucirkeln, säger Jörg Burzer som är ansvarig för produktion och kvalitet i Mercedes-Benz koncernledning.
Anläggningen har delfinansierats av tyska staten.
Den mekaniska återvinningen skiljer ut koppar, plast, järn i en flerstegsprocess. Ur den så kallade ”svarta massan” i batteriernas elektroder skiljs kobolt, nickel och litium ut i olika steg med hjälp av hydrometallurgi. Hydrometallurgi skiljer sig från den metod som är vanligast i Europa – pyrometallurgi – genom att bland annat kräva avsevärt mindre energi. Anläggningen kommer att drivas av fossilfri el, bland annat från en 350 kW stor solelanläggning på taket.
Den årliga kapaciteten beräknas till 2500 ton vilket motsvarar ca 50 000 batterimoduler för nya bilar.
Journalist
Henrik Persson