Ragn-Sells och teknologiföretaget Inrigo satsar gemensamt på teknik för att ta vara på gummimaterialet i uttjänta bildäck. Genom så kallad pyrolys kan däcken brytas ned till råvaror som kan användas på nytt.
– Vi vill att materialet från uttjänta däck ska ersätta råolja i tillverkningen av nya däck och satsar därför på avancerad teknik, säger Øystein Lystad, projektansvarig på Ragn-Sells.
Pyrolysteknik gör det möjligt att bryta ned däckgummi till råvaror som kan användas på nytt. Därmed förhindras koldioxidutsläpp på flera sätt: Råvarorna kan ersätta fossila alternativ, samtidigt som de uttjänta däcken inte går till förbränning.
Målet är att däckproducenter ska kunna öka andelen återvunnen råvara i nytillverkningen av däck. De råvaror som blir resultatet av pyrolysen, så kallad pyrolysolja och kimrök , kan också användas i exempelvis asfalt där kvalitetskraven är lägre. Även sådan användning bidrar till minskade utsläpp och mindre utvinning av råolja.
Runt 140 000 ton däck som rullat färdigt på vägarna samlas varje år in i Norge och Sverige. Det vanligaste användningsområdet för däckgummit är förbränning.
Pyrolys innebär att däckgummi hettas upp till höga temperaturer i en syrefattig miljö, vilket leder till att materialet sönderdelas och de olika råvarorna kan tas tillvara. Dessutom bildas gas som återanvänds som energikälla för pyrolysprocessen.
Samarbetet mellan Ragn-Sells och Inrigo är i dag i pilotfas och kommer gradvis att skalas upp under det närmaste året. Projektet har fått stöd från Innovasjon Norge, landets program för att främja hållbar tillväxt i norskt näringsliv.
Journalist
Henrik Persson