Ångest över vår ekonomi kan få oss att köpa ännu fler julklappar. Det visar ny forskning från Högskolan i Skövde.
– Det är ett sätt för människor att hitta kortvarig lindring från negativa känslor kring sin ekonomi, säger Jalal Ahamed, docent i företagsekonomi.
HUI Research spår att julhandeln 2024 kommer omsätta 93 miljarder kronor, vilket skulle vara nytt rekord.
Ny forskning från Högskolan i Skövde visar att finansiell ångest och stress kan trigga tvångsmässiga och impulsiva köp.
– Julen förstärker ofta finansiell ångest genom att öka förväntningarna på konsumtion. Det kan leda till fler impulsiva köp som fungerar som en form av tillfällig lindring från ångesten. Det riskerar att skapa en negativ spiral där ytterligare ekonomisk stress leder till ännu fler impulsköp, säger Jalal Ahamed, docent i företagsekonomi på Högskolan i Skövde.
Finansiell ångest handlar om hur vi känner och tänker kring pengar, vilket ofta påverkas av vår ekonomiska situation och tidigare erfarenheter. Låg inkomst, många barn och hög skuldsättning är faktorer som ökar ångesten.
Journalist
Henrik Persson