Många hållbara företag valde att bojkotta Black Friday på grund av konsumtionshetsen men Inrego tog en annan väg och siktade på locka konsumenten från nyköp till återbruk. Det har lönat sig och företaget gör sin bästa månad någonsin.
– För varje produkt som köps cirkulärt i stället för ny minskar vi utsläppen. Det är därför avgörande att göra cirkulära lösningar till det självklara valet för konsumenter som annars hade valt linjära produkter, säger Isabell Millestu, kommunikationsstrateg på Inrego i ett pressmeddelande.
Billigare och bättre för klimatet var de två argumenten Inrego valde att kommunicera för att locka kunder som normalt sätt handlar på nymarknaden över till den cirkulära.
Den cirkulära IT-marknaden fortsätter att öka, med en tillväxt som nu överträffar second hand-mode, enligt Svensk Handel. Den starka månaden visar att cirkulära lösningar inte bara kan konkurrera med linjära affärsmodeller utan också bidra till att driva marknaden framåt under perioder av hög konsumtion.