Svenska hushålls matsvinn har minskat, och en möjlig förklaring är att konsumenternas kunskap om bäst före-märkning och förvaring har ökat. Samtidigt uppger många att de fortfarande slänger mat av rädsla för att bli sjuka.
För tredje gången har Livsmedelsverket genomfört en undersökning om matsvinn, och resultaten visar på en tydlig förändring i konsumentbeteenden.
– Även om man i perioder har känt sig lite tjatig verkar det ha haft effekt och sannolikt bidragit till att mer mat har kunnat ätas, säger Karin Fritz, matsvinnsexpert på Livsmedelsverket.
Nästan 9 av 10 konsumenter förstår nu att bäst före-datum inte nödvändigtvis betyder att maten är dålig efter att datumet har passerat. Fler än tidigare säger också att de använder sina sinnen – tittar, luktar och smakar – för att avgöra om maten går att äta.
Samtidigt visar undersökningen att många fortfarande slänger fullt ätbar mat av försiktighetsskäl. De vanligaste anledningarna är att ”maten känns ofräsch”, ”vill inte riskera att bli sjuk” och ”tar det säkra före det osäkra”.
En positiv trend är att färre än tidigare anger att de lagar eller serverar för stora portioner som orsak till matsvinn. Konsumenterna är också mer benägna att köpa varor i butik som är defekta eller nära bäst före-datum, vilket kan bidra till att minska butikernas matsvinn.
Undersökningen visar också att knappt hälften av de som har lämnat mat på restaurang har fått frågan om att ta med den hem i en så kallad “doggybag” – en lösning som kan minska matsvinn även inom restaurangbranschen.
Journalist
Henrik Persson