lördag 23.11.2024

RP hejdar möbelslöseriet

RP:s Ida Fritzdorf Kåberg, innesäljare. Lars Hörnqvist och John Hultberg, grundare och ägare.
21 dec 2019

I allt snabbare takt byts kontorsinredning ut mot ny och det ”gamla” slängs bokstavligen ut från kontor runt om i hela Sverige. Kvalitetsmöbler tillverkade för att hålla i minst 25 år möter en för tidig död.

Det pågår ett resursslöseri av stora mått i Sverige när det gäller kontorsinredning. Till och med kvalitetsmöbler tillverkade för att hålla i minst 25 år möter en för tidig död, kanske redan efter tre år. Det är ett slöseri av stora mått vilket ofta beror på att det inte planeras in vad som ska hända med den gamla kontorsinredningen.

Precis det löser Recycling Partner, även kort och gott kallat RP, åt sina kunder. Idén är att jobba inne hos kunden och ta hand om hela möblemanget så de utnyttjar det de har. Ofta något de inte har full kännedom om.

”Vi börjar alltid med någonting som vi kallar helhetslösning. Vi inventerar vad kunderna redan har, vad som kan byggas om och anpassas. Möblerna läggs in i databasen vilket gör att det går att få en överblick på allt. Vilka möbler som finns på olika arbetsställen och orter. När behov finns kan vi komma med förslag på hur möbler på bästa sätt kan omstationeras och grupperas.”

Det säger John Hultberg, som startade RP tillsammans med Lars Hörnqvist 2004. Då handlade det om att ta hand om elektronik. Mobiltelefoner byttes ut vartannat år, och ingen brydde sig om att ta hand om dem. Sen fick de en förfrågan att ta hand om någons kontorsmöbler och upptäckte att de var bra på det. Sedan dess har de specialiserat sig på kontorsinredning. Företaget växer både geografiskt och personellt.

”Det var en härlig utmaning att ta hand om det som någon inte ville ha, hantera det och sen få betalt för det, och kunna betala ut löner” säger John Hultberg, som också är utbildad inom logistik.

På RPs kontor i Stockholm finns ett showroom med många inspirerande möbleringar av återbrukade möbler.

Allt flera företag nappar också på att hyra möblerna när det förstår att det inte handlar om att sitta fast i några långa avtal. Uthyrning är något RP helst bara skulle vilja syssla med. För de vet att kunden inte kommer att använda möblerna till sin fulla potential utan bara några år. I RPs ägo skulle de användas i 25-30 år och av flera och att de inte hamnar i en mörk källare och glöms bort.

RPs enskilda kunders möbellager kan också komma till nytta hos någon annan av kunderna. Exempelvis om en kund efterfrågar en viss typ av möbel eller design eller antal kan en eller flera andra kunders möbel komma i fråga.

Kanske inte på en gång men i lagom tid framåt. Inga möbler behöver då flyttas i onödan utan kan flytta från ett ställe till ett annat direkt. Ett arbetssätt som också kräver mindre transporter.

Så skulle många fler företag och kommuner kunna jobba, det vill säga med framförhållning.

Dela artikeln!