Henning Gillbergs företag Repamera lagar och ändrar kläder online, med kunder över hela Sverige. Nu har efterfrågan blivit så stor att de öppnar en reparationsfabrik.
Sedan starten i januari 2017 har Repamera lagat kläder åt över 3000 privatpersoner och mer än 10 modeföretag och e-butiker.
I januari invigde Repamera sin nya lokal i Malmö, en lokal som får äran att kalla sig Sveriges första reparationsfabrik för kläder. Med den kommer bolaget fylla ett identifierat behov på marknaden – att kunna hantera större volymer av klädreparationer.
Henning startade sin entreprenör- och försäljningsbana tidigt hemma i Småland. Det började med jultidningar som 9-åring, och efter gymnasiet blev det försäkringar. Duktig som han var fick han flera jobberbjudanden som handlade om att sälja olika produkter. Men det började gnaga. Det kändes inte meningsfullt att sälja något som krävde nya resurser hela tiden.
Henning startade sin entreprenör- och försäljningsbana tidigt hemma i Småland. Det började med jultidningar som 9-åring, och efter gymnasiet blev det försäkringar. Duktig som han var fick han flera jobberbjudanden som handlade om att sälja olika produkter. Men det började gnaga. Det kändes inte meningsfullt att sälja något som krävde nya resurser hela tiden.
Idén till Repamera kom en januarikväll 2017 då han dagen efter skulle lämna in sina skjortor till skräddaren. Då tänkte han – varför finns det inte en tjänst att köpa som tar kläderna till skräddaren. Samma kväll gjorde han en marknadsundersökning på social medier med frågan: ”Har du trasiga kläder hemma som du vill använda igen?” Henning fick otroliga 517 svar och av dessa var det 78 procent som svarade ja.
Dagen efter slöt Henning ett avtal med en skräddare i Malmö. Marknadsfördes sig på sociala medier. Inom 20 timmar hade han sina första kunder. Och inom en månad hade han sitt aktiebolag Repamera AB.
I början fanns kunderna lokalt i Malmö och Henning hämtade och levererade cyklandes. Efter någon månad blev tjänsten känd även utanför Malmö. Först var det människor i Lund som hörde av sig. Efter ytterligare ett par månader fick Repamera kunder i Göteborg, Örebro, och Sundsvall hörde av sig och vill köpta servicen så då var det dags för nästa steg.
Hösten 2017 slöt Repamera avtal med Postnord och blev ett postorderföretag. Kläder i behov av lagning strömmade in från hela Sverige. Nästa utveckling kom våren 2018 när även företag intresserade sig för tjänsten. Repamera började laga och ändra större volymer kläder, och även väskor, som felproducerats i fabrik.
I januari i år skrevs ny historia. Repamera har startat en egen reparationsfabrik i Malmö och anställt sin första skräddare. Målet med fabriken är att göra det enkelt att laga kläder, och nå visionen att det ska vara enklare att lag än att köpa nya. På sikt ska Henning automatisera och bygga en robot som lagar byxor.
TEXT OCH FOTO: ANN-SOFIE GRANZELL.