Köpen av begagnade varor växa med 11 procent per år och omsätta 50 miljarder kronor år 2034. Det spår Svensk Handel i en ny prognos.
Explosionsartad tillväxt, så beskriver Svensk Handel utvecklingen för begagnathandeln de närmsta tio åren.
I dag står second hand för tre procent av marknaden för sällanköpsvaror. 2034 beräknas siffran vara sju procent.
– Second hand har gått från skam till glam. Ökat hållbarhetsfokus och en allt mer prismedveten konsument har gett försäljningen extra fart. Second hand är numera en självklar del i utbudsmixen bland både små och stora handelsföretag, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Om tio år står second hand för 17 procent av modehandeln englit prognosen. Mode är den ledande kategorin inom begagnathandel och inget tyder på att det kommer förändras.
En stark närvaro i fysiska butiker, kombinerat med allt fler populära onlineplattformar, ligger bakom uppgången kombinerat med att kunderna blir allt mer klimat och prismedvetna.
– Svenska modeföretag satsar stort på second hand för att förlänga produkternas livslängd. Knäckfrågan blir att säkra lönsamhet även i handeln med begagnade varor. Det är ingen enkel ekvation eftersom det kräver en hel del manuellt arbete säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel och tillägger att en sänkt moms.
Toppköpen inom second hand
Summan av kategorierna överstiger 100 procent, eftersom många respondenter handlat i flera kategorier under månaden.
- Mode (49%)
- Möbler och heminredning (35%)
- Böcker, tidningar m.m (28%)
- Barnartiklar och leksaker (22%)
- Hemelektronik (10%)
- Sport- och fritidsprodukter (10%)
- Skönhets- och hälsoprodukter (9%)
- Byggvaror inkl. verktyg (8%)
- Tillbehör till bil-, båt, och mc (6%)
- Ur, smycken och guld (6%)
- Annat (14%)
Branschrapporten ”Läget i handeln” publiceras en gång per år och innehåller spaningar och analyser kopplade till handelns dagsaktuella läge.
Journalist
Henrik Persson