Halverade utsläpp och minskad resursbrist. Det blir resultatet när Scania för första gånget återanvänder delar från begagnade växellådor för att bygga nya.
Den ”återtillverkade” växellådan var föremål för exakt samma rigorösa steg och kvalitets- och funktionstester som växellådor som är gjorda av helt nya delar. Den utvärderades på samma testrigg som användes för nya, med övervakning av ett 100-tal kvalitets- och funktionsparametrar.
Växellådan uppfyllde alla dessa krav och kunde därför bekräftas som ”så god som ny”, vilket säkerställer att den uppfyller kvalitets- och prestandastandarderna för installation på Scania-fordon.
Förutom att den renoverade växellådan var så god som ny, gav produktionsprocessen stora miljöfördelar. Växellådan förbrukade ungefär 50 procent mindre material och orsakade 45 procent färre koldioxidutsläpp jämfört med växellådor tillverkade enbart med nya komponenter.
Remanufacturing, att återanvända gamla delar för att skapa nya produkter med nykvalitet, ses av fordonsindustrin som en lovande strategi för att nå klimatmålen och stödja omställningen till en cirkulär ekonomi. Den tar också upp problem med ökande resursbrist.
Trots sin stora potential är återtillverkning inom den europeiska fordonssektorn huvudsakligen begränsad till att tillverka reservdelar, som endast står för 1,1 procent av nytillverkningen enligt rapporten från European Remanufacturing Network (2015).
– Det är möjligt att föreställa sig framtida tillverkningsorganisationer som sömlöst integrerar tillverkning och återtillverkning för att utveckla cirkulära tillverkningssystem som förbrukar färre resurser, producerar färre utsläpp och kostar mindre utan att kompromissa med kvalitet och prestanda”, säger Farazee Asif, biträdande professor vid KTH som medverkade i projektet.
Journalist
Henrik Persson