I år höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminium: från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stor PET. Förändringen beräknas vara genomförd andra halvan av 2025.
Nu inleds en process som kommer att ge effekt för konsumenterna i butik under andra halvan av 2025.
– Vi ser varje år en liten ökning av vår höga pantningsgrad som nu ligger strax under 90 procent. Genom att göra den här höjningen ger vi systemet ytterligare en skjuts så att vi kan återvinna ännu fler burkar och flaskor, säger Tomas Kjellker, vd på Returpack/Pantamera i ett pressmeddelande.
Att höja pantbeloppet är en omfattande process som tar tid för alla aktörer i pantsystemet, och innebär anpassning av allt från tekniska system till kommunikation. Producenterna måste uppdatera förpackningar och etiketter. De nya förpackningarna ska sedan materialtestas och registreras i Returpacks system, för att säkerställa att förpackningarna kan materialåtervinnas till nya dryckesförpackningar. Alla pantautomater behöver uppdateras för att även kunna hantera de nya pantbeloppen. Detta innebär att konsumenterna kommer att märka av det höjda pantbeloppet först under andra halvan av 2025.
Den pant som betalas tillbaka är det belopp som står på förpackningen. Det innebär att samma produkt kan finnas i två olika slags förpackningar med två olika pantbelopp under en övergångsperiod.
– Det är ingen idé att spara på gamla förpackningar, de blir inte mer värda. Så det bästa är att fortsätta panta som vanligt, säger Katarina Lundell, marknads- och kommunikationschef på Returpack/Pantamera.
Returpack tar emot över 2,7 miljarder burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna.
Journalist
Henrik Persson