Elbolaget Bixia lånar tak av företag för att kunna producera mer solel

19 feb 2018

”Vi märker att allt fler är intresserade av solel för att bidra till en hållbar och klimatsmart värld. Men vägen till att producera sin egen solel är ofta tidskrävande och krånglig. Med vårt nya erbjudande ”Solklart” har vi gjort det enkelt för företag som vill vara med och bidra. Vår övertygelse är att det ska vara lätt att göra rätt”, säger Jesper Wendel, produktansvarig på Bixia.

Bixias tjänst Solklart är en fullservicelösning där de, tillsammans med sin samarbetspartner Eneo Solutions, ansvarar för finansiering, installation, monitorering, service och återinvesteringar. Det enda kunden gör är att låna ut sitt tak och betalar ett förutbestämt pris per kWh under hela avtalstiden.

En av pionjärerna att ansluta sig var en Ica-handlare i Moheda. Nu har trenden spridit sig och i dagarna tecknade ytterligare en Ica-butik i utanför Växjö, ett Solklart avtal med Bixia.

”Jag strävar efter att så mycket som möjligt av de varor jag säljer är närproducerade och ekologiska. Då är det självklart att jag vill vara med och bidra till en hållbar energiomställning genom att ”låna ut” mitt tak till Bixia, utan att jag behöver investera vare sig tid eller pengar. Dessutom tror jag att det bidrar till att stärka butikens konkurrenskraft, eftersom hållbarhet blir allt viktigare för konsumenterna, säger Kurt Björkmarker”, på Ica Nära i Braås.

Sammanlagt kommer butikstakets solanläggning att producera cirka 55 000 kWh per år, det är cirka 12 procent av butikens förbrukning, alltså långt ifrån tillräckligt. Resterande el kommer man att få från en grannproducent – Karryd Vind – genom ett annat avtal som Bixia erbjuder.

”Vi jobbar ständigt för att hitta nya innovativa affärsmodeller och erbjudanden för att lösa energiomställningen – till hundra procent förnybart. Det är ingen tvekan om att vi går mot ett alltmer elektrifierat samhälle och då måste vi hitta nya smarta sätt att producera den el vi behöver. Jag är övertygad om att vi går mot en framtid som består av många små så kallade prosumenter – precis om Ica-handlarna i Småland. Det betyder att våra kunder är både producenter och konsumenter”, säger Jesper Wendel.

Text: Ann-Sofie Granzell.

Dela artikeln!