Båtlinjen Helsingborg – Helsingör är världens första högintensiva färjelinje med batteridrift. Den nionde november var den officiella invigningen.
Med ny teknik har konventionella dieselmotorer lyckats konverteras till batteridrift
Det är rederiet ForSea som låtit konvertera de två fartygen Tycho Brahe och Aurora från konventionella dieselmotorer till batteridrift för att minska miljöpåverkan längs den 4 km långa rutten mellan Sverige och Danmark.
ForSea Ferries vd Johan Röstin säger:
”Vi har bara en planet och en av de saker som vi som rederi kan bidra till för en hållbarare värld är att aktivt värna om havsmiljön. Med batteridrivna färjor tar vi ett stort steg framåt för mindre utsläpp, rök och oljud.”
”Och vi tummar inte på effektiviteten. Tack vare banbrytande teknologi och alla duktiga, samkörda medarbetare kommer överfarten även med batteridrift bara ta 20 minuter.”
Även om färjerutten Helsingborg – Helsingör endast är 4 km lång är den högintensiv. Varje år transporteras över 7,4 miljoner passagerare och 1,9 miljoner fordon mellan de två hamnterminalerna.
ForSea Ferries har valt att ladda sina batterier med ”grön el”, från icke fossila källor som vind, vatten och sol. Det gör att det inte sker några utsläpp från de två batterifärjorna. Totalt minskas utsläppen därmed med ungefär 65%, då Aurora och Tycho Brahe seglar fler turer än de andra färjorna.
Varje överresa förbrukar ca 1 175 kWh, vilket motsvarar ungefär detsamma som en normalvilla förbrukar under en månad.
En helautomatisk laserstyrd robotarm pluggar in färjorna för laddning varje gång de är i hamn. Det innebär 5-9 minuters effektiv laddning för en överfart på tjugo minuter, vilket säkerställer att färjorna även i fortsättningen kommer att avgå frekvent och på utsatt tid.
Om det av någon anledning inte går att ladda batterierna, kan fartyget köras antingen med hybriddrift eller dieseldrift. Samtliga maskiner är kvar ombord och om batterierna är tömda eller delvis tömda går det antingen att köra bara på diesel igen eller i så kallad hybriddrift, vilket innebär en kombination av dieseldrift och batteridrift. Batterierna kan även laddas med hjälp av fartygets egna dieselmotorer.
TEXT: ANN-SOFIE GRANZELL. KÄLLA: FORSEA.