White Monday växte i Sverige och internationellt

Foto: Pia Nordlander.
5 dec 2019

Det svenska initiativet har vuxit till en global rörelse för cirkulär konsumtion visar sammanräkningen.

Den 25 november 2019 var det åter dags för White Monday att sätta fokus på en cirkulär konsumtion. Initiativet som vill göra skillnad mot köphetsen i samband med Black Friday som lätt leder till överkonsumtion.

I år nådde White Monday ut stort internationellt till 23 länder; Australien, Belgien, Bulgarien, Finland, Frankrike, Italien,
Kanada, Kenya, Luxemburg, Marocko, Nederländerna, Ryssland, Norge, Schweiz, Serbien, Singapore, Spanien, Storbritannien, Sverige, Turkiet, Tyskland, USA och Österrike.

555 företag, organisationer och Influencers deltog. 74 000 000 exponeringar av hashtaggen #whitemonday uppmättes. Hundratals artiklar/bloggar och många flera tv- och radiointervjuer gjordes.

White Monday grundades av Repamera i november 2017, inspirerade av CirEkos konferens Cirkulära Affärer i Västerås. Medveten Konsumtion är sedan 2018 med och arrangerar kampanjen. CirEko har en supportande funktion för att underlätta och stötta arrangemanget.

TEXT: ANN-SOFIE GRANZELL

Dela artikeln!