Bilindustrins nya affärsmodeller ställer krav på hållbara reservdelar

Foto: Marco Verch.
15 mar 2021
Den ökade uthyrningen av bilar håller på att förändra bilindustrin från grunden. Reservdelar blir inte längre en intäkt utan en kostnad. Därför inför fordonstillverkarna skärpta krav på reservdelar för att öka livslängden. Något som kommer gynna dom tillverkare som satsar på kvalitet.

Leasing har länge marknadsfört som ett miljövänligt och ekonomiskt alternativ till att köpa en bil, och nu visar det sig att hyrmodellen även motiverar bilindustrin till att öka livslängden på reservdelar. Enligt Sveriges Radio Ekot ställs underleverantörer inför allt högre krav från fordonstillverkarna, som vill att bildelarna ska hålla längre än tidigare. 

“Kraven på alla ingående artiklar i ett fordon kommer bli högre. Vi kommer kräva att delarna kan tåla mer belastning, mer slitage och fler mil,” säger Peter Bryntesson, rådgivare på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG, till Ekot.

Anledningen är att fordonstillverkare inte längre tjänar lika mycket pengar på att sälja nya reservdelar. 

”När privatpersonen ägde bilen var en reservdel som gick sönder en intäkt”, säger Alrik Danielsson, vd hos kullagerjätten SKF, till Ekot. Eftersom fordonstillverkarna nu hyr ut bilarna i allt större utsträckning är det istället dem som måste betala när en reservdel går sönder, inte kunden. När en hyrbil står i verkstaden och behöver repareras är de dessutom obrukbara och kan inte generera intäkter. 

“Då är det ju inte längre en intäkt när den går sönder och jag säljer en reservdel,” säger Alrik Danielsson. “Då blir det istället så att när fordonet inte fungerar betalar inte kunden. Då kommer företagen vara mindre och mindre intresserade av att det inte fungerar.”

Genom att hitta nya strategier för att förlänga livslängden på reservdelar och öka fokuset på resursoptimering tar fordonsindustrin ett viktigt kliv i den cirkulära omställningen. Förhoppningen, enligt Peter Bryntesson, är att de skärpta kraven även leder till en minskad nyproduktion av reservdelar.

“Vi är en del av problemet självklart och vi måste vara en del av lösningen också – att vi nyttjar produkterna betydligt mer,” säger Peter Bryntesson till Ekot.

TEXT: Siri Christiansen

Dela artikeln!