Volvo Cars framtidssatsar på el och abonnemang

Alla helt elektriska Volvo-modeller kommer endast att kunna köpas online.
2 mar 2021
Idag lanserades Volvo Cars fyra nyheter som visar att de nu slår in på en mer klimatsmart väg. De ska bli ett helt elekriskt bilmärke, där handeln sker online och på abonnemang om så önkas, vilket attraherar nya och yngre kunder. Dagen till ära lanserades också en helt elektitrifierad bilmodell, Volvo C40 Rechargeen.

Senast 2030 ska Volvo Cars vara ett helt elektriskt bilmärke. Alla bilar som är utrustade med en förbränningsmotor, inklusive hybrider, kommer fasas ut.

”Det finns ingen långsiktig framtid för bilar med en förbränningsmotor”
säger Henrik Green,
chief technology officer i pressmeddelandet.

Företagets övergång till att bli en helt elektrisk biltillverkare är en del av deras klimatstrategi som innebär att konsekvent minska koldioxidavtrycket under varje bils livscykel. Det finns även förväntningarna på att lagstiftning och en snabb utbyggnad av laddningsinfrastruktur kommer snabba på konsumenternas acceptans för helt elektriska bilar.

”För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så istället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online”
säger Håkan Samuelsson,
VD för Volvo Cars.

Volvo Cars förändrar också i grunden hur och var man möter sina kunder, och väljer att starta försäljning till kunderna online. Det är också enbart så det kommer att gå att köpa de elektriska bilarna.

Jessica Span, vd Volvo Car Sverige.

”Nu börjar vår online-resa på riktigt. Jag är stolt över att Volvo Cars i Sverige nu kan erbjuda våra kunder ett smidigt och transparent sätt att få tillgång till en Volvo, oavsett om kunden befinner sig online eller fysiskt hos en av våra handlare”, säger Jessica Span, vd Volvo Car Sverige.

Kunderna kan också välja att abonnera på bilen istället för att köpa den, ett så kallat Care by Volvo-abonnemang.

Erfarenheter från Care by Volvo på andra marknader visar att konceptet når helt nya segment av marknaden.

De som väljer att prenumerera på en bil är i genomsnitt yngre än traditionella Volvokunder och i genomsnitt 90 procent har aldrig tidigare ägt en Volvo.

Nya Volvo C40 Recharge är historiens första Volvomodell som designats för att vara enbart elektrisk, och ska ses som bevis på företagets ambition om en framtid med noll utsläpp.

XC40 Recharge Pure Electric P8 Sage Green - exterior static

Volvo har som mål att 50 procent av företagets globala försäljning redan 2025 ska utgöras av elbilar. Resterande 50 procent ska utgöras av hybrider. År 2030 planerar företaget att varje bil som säljs ska vara helelektrisk.

 

TEXT: ANN-SOFIE GRANZELL. FOTO: VOLVO CARS.

Dela artikeln!