Matsvinnsföretag har tagit in 480 miljoner kronor

20 sep 2022

Det finns stora pengar att tjäna på matsvinn, det anser i alla fall investerarna i foodtechbolaget Too Good To Go.

Företaget uppger att deras syfte är att se till att god mat hamnar i magen, och inte i soptunnan. Kunderna är restauranger, caféer, hotell och matbutiker som erbjuds en marknad via en app för mat som annars skulle ha kasserats.

En kommande lågkonjunktur och höga matpriser på mat på grund av inflation ger goda utsikter för tjänster som Too Good To Go menar VD Mette Lykke i en intervju i SvD.

Men det finns också signaler på att investerare börjar tappa tålamodet med att finansiera bolag med ständigt nyemitterande för att täcka upp förluster. Förra året var företagets förlust 345 miljoner och de räknar inte med att bli lönsamma förrän tidigast nästa år.

Espresso House är ett av de mer kända varumärkena som på senare tid anslutit sig till tjänsten. Sedan tidigare är exempelvis Lidl, Ica och Cirkle K kunder.

Henrik Persson

Dela artikeln!