Genom smartare arbetssätt och outsourcing har Väla köpcentrum utanför Helsingborg på kort tid ökat sin återvinning med 50 procent i samarbete med Ragn–Sells.
200 butiker producerar en hel del avfall och fram tills nyligen gick bara 40 procent tillbaka till återvinning, trots att personalen i butikerna gjorde sitt bästa för återvinna.
Istället för att fortsätta försöka all personal i alla butiker att öka återvinningen tog ledningen av köpcentrumet ett mer drastiskt beslut – att sluta sortera själva och istället outsourca hela hanteringen till ett avfallsföretag och samtidigt stänga fyra av sina sex avfallsrum.
Ragn–Sells personal hämtar nu avfallet direkt i butiken och på kort tid ökade återvinningsgraden till 60 procent. Ekonomiskt har satsningen betalats av minskad lokalanvändning och tidsåtgång för butikernas personal.
– Tidigare hade vi 200 butiker som sorterade sitt eget avfall i avfallsrummen, vilket medförde vissa problem när det gällde renheten i sortering och återvinning. Med det nya systemet får vi en väsentligt högre kvalitet i sorteringen och behöver inte lägga tid på att eftersortera avfallet innan det skickas iväg för återvinning, berättar Fredrik Arvidsson, teknisk chef på Väla.
Henrik Persson