Skapar värde av värdelös produkt

28 feb 2023

Secondhandbutikerna ratar den, ändå är den något som många har massor av och gärna vill bli av med. Vi pratar om krukan till våra krukväxter och blomsterarrangemang. Floristen Maria Larsson har arbetat fram en affärsmodell för att få värde från en produkt som annars kastas.

– Vi skapar ett värde från en värdelös produkt, säger Maria Larsson som driver blomsterbutiken Ecoflor i Retuna galleria, Eskilstuna.

Butiken säljer miljöcertifierade blommor i begagnade krukor, något som påverkar affärsmodellen i stor grad jämfört med traditionell handel.

Arbetssättet är både arbetskrävande och kreativt. Allt måste skapas och anpassas efter just den krukan man råkar ha inne för dagen. Men så blir också varje arrangemang helt unikt, vilket är en stor del av affärsidén samtidigt som det ställer höga krav på personalens kompetens.

Det krävs stor kompetens för att jobba med återbrukade produkter. Foto: Henrik Persson
Det krävs stor kompetens för att jobba med återbrukade produkter. Foto: Henrik Persson

Gallerian för återbrukade produkter lockar främst två kundgrupper, fyndjägarna och de som är ute efter det annorlunda och personliga. Som premiumbutik riktar sig Maria Larsson främst till de sistnämnda.

Helgerna är då den mesta försäljningen sker, till stora delar går arbetsveckan ut att förbereda för helgen. Gallerian har blivit ett utflyktsmål som lockar både närboende och mer långväga kunder. Något som alla gallerier drömmer om men få uppnår.

När man besöker Retuna gallerian är intrycket mer av trendig designgalleria än loppis och begagnat. Allt är genomtänkt skyltat och presenterat. Förutom butiker finns även konferensanläggning och ett mysigt café.

Cirkulära råvaror

Tillgången till krukor tillgodoses genom återvinningscentralen som ligger vägg i vägg med Gallerian.

– Det har varit en resa att lära folk att de ska återvinna sina krukor. Men nu fungerar det väldigt bra. Efter julen är det exempelvis väldigt vanligt att vi får in exakt samma julkorg vi sålt innan jul. Till och med vårt märke är kvar, det är cirkulärt på riktigt, säger Maria Larsson.

Att arbeta med återbrukade råvaror medför att sätten att nå ut till kunderna också måste anpassas. Stora kedjor säljer via kampanjer och färdiga arrangemang i exempelvis kataloger hos begravningsbyråer. Något som inte går att göra med en cirkulär och miljöanpassad verksamhet.

Istället satsar Maria Larssons butiker på det personliga mötet och kompetensen. Kundrelationen börjar oftast i den dagliga handeln i butiken. När sedan större inköp blir aktuella i samband med bröllop eller begravning finns redan relationen etablerad.

Stor omsorg har lagts på presentationen av produkterna. Foto: Henrik Persson
Stor omsorg har lagts på presentationen av produkterna. Foto: Henrik Persson

Sämre tider?

Lågkonjunktur och dåliga ekonomiska tider slår ofta särskilt hårt på det som anses vara lite lyx och inte helt livsnödvändigt så som blommor.

– Blommor är det här lilla extra man unnar sig. Lull-lullet i livet. Och det som först ryker när ekonomin går ner, säger Maria Larsson.

Men ekonomer ser ändå en ljusning för den typ av vardagslyx som exempelvis blommor och kosmetika står för. I en lågkonjunktur ändras ofta köpvanorna från större inköp av exempelvis utlandssemester, bilar och sommarhus till mer närliggande och mindre kostsam lyxkonsumtion.

Vägen framåt för butiker som Ecoflor är att hålla fast vid sin modell med hög kompetens och en annorlunda köpupplevelse kombinerat med miljötänk.

— Oavsett vad du väljer att köpa hos oss har du gjort ett miljöval, säger Maria Larsson.

Henrik Persson

Retuna galleria andas mer av besöksmål och design än begagnat och ”loppis”. Foto: Henrik Persson
Retuna galleria andas mer av besöksmål och design än begagnat och ”loppis”. Foto: Henrik Persson

Dela artikeln!