Vill du nå kunder som är intresserade av cirkulära produkter eller tjänster gäller det att välja rätt sociala medier plattform. För intresset skiljer stort mellan alternativen uppger en ny undersökning från Yougov.
All marknadsföring har som mål att nå människor. Men minst lika viktigt som att nå många personer är att nå rätt personer. Max andel potentiella kunder och så få ointresserade som möjligt. För den som använder sociala medier för sin marknadsföring är det därför viktigt att välja rätt plattform.
För intresset och engagemanget för cirkulär konsumtion skiljer sig mellan de olika plattformarna har en ny undersökning från Yougov kommit fram till.
Delvis följer intresset för cirkulär konsumtion ålderskurvor. De sociala plattformar som lockar den yngre publiken har i flera fall också störst intresse för miljömedvetna köp.
Ett exempel är inställningen till att hyra istället för att köpa. Användare mellan 18 och 29 år är mest positiv till detta. 21 % i denna åldersgrupp överväger att hyra föremål istället för att köpa dem. Den i sammanhanget lite bortglömda sociala plattformen Pinterest har dem mest positiva publiken.
Med färre användare och annonsörer kan det ge möjligheter för även mindre företag att synas och få stort genomslag då konkurrensen inte är lika dramatisk som på jättarnas plattformar.
Konsumenter på Snapchat och Tiktok är mycket intresserade av att köpa och sälja begagnat. Sju av tio som är aktiva på Snapchat och Tiktok överväger detta vilket är betydligt högre än snittet för alla åldersgrupper och plattformar 57 procent.
Youtube är platsen att vara på om man vill nå personer som är intresserade av att reparera trasiga föremål. Närmare varannan användare där överväger detta. Åldersgruppen 40-49 år är mest intresserade.
Det klimatval som är överlägset populärast är att helt enkelt minska sina inköp. Här spelar det ingen större roll vilken ålder eller sociala medier som används. Runt 75 procent av alla tillfrågade överväger att dra ner på sin konsumtion.
Orsaken till att minska sin konsumtion kan variera. Men uppfattningen att hållbar konsumtion dessutom gynnar privatekonomin verkar bli allt mer etablerad.
– Vi ser en växande medvetenhet bland konsumenter om betydelsen av att fokusera på hållbara alternativ för att förbättra den ekonomiska situationen”, säger Ida Barth Thomassen, General Manager Nordics Wanda.
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag företaget Nordics Wanda. Undersökningen gjordes under perioden 24-28 maj 2023. 1011 personer över hela Sverige svarade på enkäten.
Journalist
Henrik Persson