Naturkompaniet öppnar second hand på Green Friday

9 nov 2023

Friluftskedjan Naturkompaniet kopplar på trenden med att sälja second-hand kläder sida vid sida med nya plagg. Premiär är den 24:e november på Black Friday, som företaget hellre vill kalla för Green Friday som en motreaktion på överkonsumtion och köphets.

Naturkompaniet siktar in sig på den ett kundsegment som värderar hållbarhet och kvalitét före låga priser. Redan sedan tidigare finns det en vårda och reparera avdelning i alla deras butiker.

Nu ger de sig in på second-hand marknaden där deras plan är att skapa, som de säger, en marknadsplats där friluftskläder och utrustning hittar nya ägare och får ett längre liv.

Kunderna ska kunna sälja sina avlagda kläder och prylar genom att lämna in dem till försäljning i butiken. Exempel som ges är skalkläder, dunjackor, fleecetröjor, friluftsbyxor, friluftskök och ryggsäckar.

– Vår filosofi är att det bästa vi kan göra för miljön är att se till att saker används och vi tror på att kvalitativa produkter håller i flera generationer om man bara tar hand om dom på rätt sätt. Det kommer vara viktigt för oss att även vårt second hand-erbjudande håller hög kvalitet, säger konceptansvariga André Rozental.

Second-hand marknaden står både inför ett uppsving och en omvandling där flera koncept konkurrerar med varandra. Allt fler klädkedjor och varumärken öppnar upp för att sälja begagnat tillsammans med nytt. Samtidigt är en industrialisering av secondhand-kläder på gång med hjälp av AI och stora sorteringsanläggningar där kläderna sedan säljs i större butiker, ibland till och med i specialiserade gallerior för begagnat.

Gävle, Malmö och Stockholm är först ut att få Naturkompanibutiker med försäljning av begagnat.

Dela artikeln!