”Vi måste omvandla turismen från att vara en miljöbelastning till att bli en kraft för positiv utveckling. Viktiga steg i detta är att förändra hur vi rör oss på destinationen, vad vi konsumerar och hur vi interagerar med lokalbefolkningen.”
Det säger Mikkel Aarø-Hansen, vd för Wonderful Copenhagen, Köpenhamns officiella turistorganisation, som står bakom CopenPlay. Initiativet som ska inspirera Köpenhamns besökare att göra medvetna val och hjälpa till att överbrygga klyftan mellan önskan att agera hållbart och faktiskt beteende.
Enligt organisationen vill 82 procent av turisterna agera hållbart men bara 22 procent har ändrat sitt beteende.
Med CopenPlay lockas turister till gröna handlingar och får som belöning tillgång till en rad av Köpenhamns populära attraktioner.
Genom att exempelvis cykla till attraktioner, samla in plastavfall eller volontärarbete på stadsodlingar, belönas de med fri tillgång till en rad upplevelser som gratis guidade museiturer, gratis kajakuthyrning och gratis luncher gjorda på lokalproducerade råvaror.
Det är lätt att använda CopenPay. Turister kan visa upp en tågbiljett, anlända med cykel eller presentera andra enkla bevis på gröna handlingar för att lösa in sina belöningar.
CopenPay pågår under högsommarveckorna 29 till 32. Från start deltar över 20 attraktioner runt om i Köpenhamn. På officiella hemsidan, CopenPay.com, ges regelbundna uppdateringar om tillgängliga attraktioner och belöningar.
Förhoppningen är att initiativet ska fortlöpa, och även inspirera andra destinationer runt om i världen att införa liknande gröna initiativ.
Text: Ann-Sofie Granzell
Foto: Daniel Rasmussen