1500 funktionärer ska från och med i år bära cirkulära t-shirts på musikfestivalen Way Out West. Det är resultatet av ett samarbete mellan Wargön Innovation, entreprenören Victoria Fagerlind och Luger, arrangören bakom Way Out West.
Musikfestivalen Way Out West I Göteborg vill vara klimatvänliga och klä alla sina funktionärer i begagnade kläder som kan återanvändas år från år.
Men att klä 1500 personer med begagnade profilkläder är inte det lättaste. Det går inte att ringa sin vanliga leverantör och bara lägga en beställning. Det är då kreativa entreprenörer som Victoria Fagerlind i Vänersborg kommer in med sitt nystartade företag Dvala rent & reprint.
– Det blev en utmaning att på kort tid få ihop så många t-shirts från second hand. Stora secondhand aktörer som Röda Korset har hjälpt till och även tvätterier. Men jag har faktiskt också åkt runt själv letat i secondhand butiker i närheten får att få ihop alla, säger Victoria Fagerlind.
När det gäller kläder handlar det ju inte bara om antalet plagg, de måste också vara i rätt storlekar vilket komplicerar letandet.
– Den svenska begagnatmarknaden är inte riktigt beredd på att leverera stora mängder kläder till företagskunder. Där har man kommit mycket längre i Europa.
Väl inköpta går plaggen igenom en recondprocess för att återställa skicket så mycket som möjligt. Tack vare en särskild teknik för övertryck kan Victoria Fagerlind ofta använda plagg som redan har ett tryck av till exempel en företagslogga eller personnamn. Detta ökar utbudet av potentiella plagg väsentligt – samtidigt som det minskar svinnet i branschen betydligt. En stor anledning till att kläder tas ur bruk är att trycket på dem inte är aktuellt längre.
Just på event och festivaler är traditionen ofta att varje års upplaga ska sin speciella grafiska profil och årtal på plaggen vilket gör att de inte kan användas året efter. Många plagg runt om i Sverige används bara de två eller tre dagar eventet pågår för att sedan kastas.
– All eloge till Way out West som vågat ta det här steget och satsa på secondhand. De har släppt tanken på att det måste vara nytt tryck varje år. Och att alla tröjorna måste vara av exakt samma modell, säger Victoria Fagerlind.
Efter festivalen får funktionärerna själva välja om de vill lämna tillbaka plaggen eller behålla dem som souvenirer. Dvala rent & reprint samlar in och lagerhåller de tröjor som lämnas in för att de ska kunna återanvändas även nästa år.
Journalist
Henrik Persson