Företaget har fått delfinansiering från Naturvårdsverket för att installera högeffektsladdning vid sin anläggning i Högbytorp norr om Stockholm. Det gör att fler transporter till och från den nya anläggningen blir elektrifierade.
Högbytorp är en ny anläggning för återvinning av flygaska från förbränning av avfall. För att ytterligare stärka Ragn-Sells cirkulära profil har företaget tittat på transporterna och hur en övergång till mer eldrift ska kunna ske.
Svaret blir att anlita ABB för att installera högeffektsladdare med en kapacitet på 160 kW.
– Våra fordonsladdare möjliggör snabb laddning vid Ragn-Sells nya anläggning. Transportörerna kan snabbt och enkelt stödladda i samband med lastning och lossning och på så sätt undvika onödiga och kostsamma driftstopp, säger Eva Kvist Östgren, chef för ABB:s e-mobilityverksamhet i Sverige i ett pressmeddelande.
För att kunna få ekonomiskt stöd krävs vanligtvis att laddstationerna är publika och öppna för alla att använda. Men denna utlysning gav även möjligheten att söka stöd för semipublika laddstationer. Stödet uppgick till max 40 procent av investeringen. Totalt beviljades Ragn-Sells ett stöd på 0,8 miljoner kronor.
– Vi investerar inte enbart i laddare för eget bruk. Genom att erbjuda kunder, lejdåkare och andra som besöker anläggningen möjligheten att ladda sina tunga fordon hos oss kan vi ställa krav på att fler nyttjar elfordon, först då kan vi få i gång elektrifieringen på riktigt, säger Erik Wastesson, projektledare på miljöföretaget Ragn-Sells.
Lastbilar kräver mycket mer kraft än personbilsladdare för vara effektiva. Med mer traditionella billaddare tar det upp till tio timmar för en lastbil att bli fulladdad. Högeffektsladdning får ner tiden till två timmar.
Laddinsfrastrukturen för lastbilar är dåligt utbyggd och den första snabbladdaren i världen installerades så sent som 2019. Lastbilstillverkaren Volvo räknar med att 2030 kommer hälften av alla lastbilar som säljs i Europa vara eldrivna.
Henrik Persson