Tiptapp hjälper K-rautas hemmafixare sluta cirkeln

5 okt 2018

En digital tjänst ska underlätta för kunderna att få hjälp med borttransport av rester, bråte och emballage från hemmafixar-projekt.

”Vi på K-rauta vill att hemmaprojekt ska vara roligt och lustdrivet. Vårt samarbete med Tiptapp gör det möjligt för våra kunder att fokusera på hemmaprojektet, istället för att behöva lägga tid och energi på att hyra eller låna släp och köa på återvinningscentralen. Vi är övertygade att lösningen kommer att göra det enklare för många att göra rätt”, säger Endre Espeseth, landschef K-rauta Sverige.

Tiptapp, en app där användarna hjälper varandra att lösa logistiska vardagsutmaningar, inleder samarbete med K-rauta, en av Sveriges största byggvaruhuskedjor. Tillsammans ska de arbeta för att hitta lösningar för att underlätta för hemmafixare. Till en början innebär samarbetet att Tiptapp bistår K-rautas kunder med en effektiv logistiklösning för hämtning av återvinningsbart restmaterial efter ett besök på byggvaruhuset eller ett hemmaprojekt.

Samarbetet gör det möjligt för K-rautas kunder att enkelt boka upphämtning av bråte och restmaterial genom Tiptapp-appen, vilket minskar tröskeln för att påbörja hemmaprojekt och att för få återvinningsbart material till återvinningscentralen. Det finns också planer på att utöka samarbetet framöver, där omsorg kring miljö och problemet med svinn av återanvändbara restprodukter är gemensamma kärnfrågor.

”K-rauta har ett tydligt miljötänk och vill innovera kring hur återanvändbara restprodukter kan komma till andra hemmafixares nytta, vilket görs möjligt med Tiptapp. Till exempel ska den halvfulla målarfärgsburken som blir över efter en renovering snabbt och enkelt kunna byta ägare och komma till nytta, istället för att torka in och bli oanvändbar”, säger Evelina Lycke, affärsutvecklare och samarbetsansvarig på Tiptapp.

Samarbetet börjar i Stockholm och i dagsläget inkluderar projektet butiker i Täby, Kungens Kurva och Järfälla. 

Andra utvecklingsplaner inkluderar en lösning på transportproblemen i samband med ett köp för att tillgodose hemmafixare utan tillgång till bil.

TEXT: ANN-SOFIE GRANZELL. FOTO: K-RAUTA.

Dela artikeln!