Det är det tyska rederiet Reederie Deymann som satt in det EU-klassade inlandssjöfartsfartyget Emelie Deymann på sträckan. Hon förväntas avlasta regionen överbelastade vägnät med över tusen lastbilar per vecka, Godstransporter till sjöss beräknas dessutom vara fem gånger så energieffektivt som de med lastbil enligt Dagens Logistik.
Enligt Mälarhamnar är inlandssjöfarten, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar, sedan länge en viktig och växande del av det europeiska transportsystemet. Idag går inlandstrafikeringen genom hela Europa från t.ex. Rotterdam hela vägen till Svarta havet. I Europa har man målmedvetet och framgångsrikt arbetat för att flytta över både person- och godstransporter från väg till sjöfarten. För att kapaciteten ska räcka till, men också för bättre klimatval. Detsamma kan nu bli verklighet i Sverige. Sjöfarten har till skillnad från vägar och järnvägar ledig kapacitet och är redan med dagens teknik ett bättre miljöval.
Ann-Sofie Granzell