Tjänstefiering av produkter är en viktig del av omvandlingen till cirkulär ekonomi. Men trots att det ofta på pappret ser bra affärsmässigt ut stöter företagen på problem när nya affärsmodeller ska införas.
Det ligger i tiden att prenumerera istället för att äga. Det är i alla fall vad som ofta sägs och underhållning, mjukvaror och spel tas som exempel på rörelsens riktning.
Men trots det går det trögt för ekonomin i stort att ställa om till att sluta sälja produkter som ska konsumeras och ägas till att istället erbjuda funktion och resultat.
Nio problem
I dagens rapport som Stena Circular Consulting och Cradlenet tagit fram lyfts nio anledningar till den långsamma utvecklingen fram – och förslag på lösningar.
- Kunder gillar att äga
- Kunder underskattar den totala kostnaden för sitt ägande
- Obekvämt i de fall man inte har ensam och omedelbar tillgång till produkten
- Ökade produktionskostnader för produkter som ska leva i flera livscykler
- Brist på kompetens i företagen, exempelvis för reperationer
- Outvecklat ekosystem för samarbete inom och mellan företag
- Kräver omfattande ägande av tillgångar för företagen
- Likviditeten kan bli lidande när tillgångarna är uppbundna i produkter hos kund
- Svårighet att attrahera kapital på en marknad som är van vid andra affärsmodeller
Lösningarna handlar i stor grad om samverkan inom branscher, att arbeta närmare kunden och organisera sig internt på ett nytt sätt. Finansiellt behövs mer exakta modeller för uppdaterad värdering av tillgångar som ska användas i flera livscykler.
Projektet går nu in i en metod och pilotfas och ska rapportera resultaten av detta i maj 2023.
Henrik Persson