Över 400 nya laddpunkter för elbåtar längs kusten från Göteborg till norska Kristansand. Det är målet för ett svensk-norskt samarbetsprojekt som nu beviljats EU-medel.
En miljon motordrivna fritidsbåtar drivs idag med fossila drivmedel i Sverige och Norge. Tillsammans släpper de över 400 000 ton per år plus miljöskadliga ämnen.
Men nu finns förhoppningar om att konverteringen till elbåtar tar fart, i alla fall på västkusten. Ett laddstråk för elbåtar i fritidsbåtshamnar mellan Göteborg och Strömstad, in i Oslofjorden och vidare söderut på andra sidan Skagerack till norska Kristiansand ska anläggas.
– Vi var några som började föra samtal om detta redan 2018. Sedan dess har oerhört mycket hänt kring elektrifieringsomställningen, inte minst inom fordonsbranschen där elektrifieringen verkligen exploderat. Att vi nu får det här projektet beviljat med EU-medel stärker oss i vår övertygelse att vi ligger helt rätt i tiden, säger Madeleine Johansson, projektledare på Business Region Göteborg.
Norge har kommit längre med omställningen av fritidsbåtar jämfört med Sverige. I Arendals kommune pågår arbete med såväl laddplaner som laddkarta och elbåtsfestivalen Lydløs.
– Arendals kommun har arbetat för elektrifiering av fritidsbåtar i flera år. Vårt nya elbåtladdningsprojekt innebär stora möjligheter för nordiskt samarbete med potential att påskynda det gröna skiftet inom fritidsbåtsbranschen, säger Ragnhild Hammer, seniorrådgivare klimat och miljö, Arendals kommun.
Samarbetet kommer att ske under namnet go:LEIF (Grön Omställning med Laddning, Elektrifiering och Infrastruktur för Fritidsbåtar) och sträcker sig från den 1 mars 2023 till den 31 december 2025.
Henrik Persson