MQ lanserar second hand i tjugo nya butiker

9 mar 2023

Klädkedjan MQ verkar mena allvar med att låta cirkulära plagg vara en del av framtidens intäkter. Från tidigare en mindre provverksamhet utökas nu konceptet i omfattning både i antal butiker och plagg.

Det är kundklubbsmedlemmarna som både ska stå för inlämningen av kläder till butiken och för därmed erhålla en viss procent av försäljningsvärdet i köpkredit att handla för.

Kravet är att plaggen ska vara från vissa varumärken enligt en lista som bit för bit utökas förmodat till att så småningom omfatta hela kedjans sortiment. Det finns inget ålderskrav på plaggen men de måste vara hela och rena och inte alltför slitna.

MQ ser satsningen som en utveckling av sitt tjänsteutbud och de menar att syftet är att uppmuntra kunder till att konsumera mer eftertänksamt, förlänga livslängden på plaggen och bidra till ett mer cirkulärt mode. Second hand får sällskap av andra tjänster som skrädderi och sneakerstvätt.

Affärsmässigt kan det förutom goodwill ge ökad kundlojalitet då kunden blir en större del av kedjan av att både lämna in och köpa kläder. På sikt kan även andra fördelar skymtas så som en mer hållbar affärsmodell samt mindre känslighet för reor. En av branschens stora problem är att kunderna förväntar sig kraftig realisation av en stor del av plaggen så att snittpriset på ett plagg kan bli mycket lågt och därmed marginalen. Cirkulerade kläder har redan från början ett lågt pris, men också en låg inköpskostnad som dessutom sker i form av värdecheckar som kunden måste konsumera i butiken.

– Cirkulära tjänster och tjänster som ger våra produkter ett längre liv är en viktig del av vårt utbud. Vi ser med glädje att allt fler kunder handlar second hand och det är viktigt för oss att det är lika enkelt och inspirerande som att handla övrigt mode, säger Ulrika Hedberg Hållbarhetsansvarig MQ Marqet.

Målet är enligt bolaget att driva ett tillräckligt stort inlämningsunderlag för att erbjuda försäljning i fler butiker under 2023.

Henrik Persson

Dela artikeln!