Risk för dubbelsmocka för klimatsmarta transporter

– Långsiktiga spelregler är avgörande för att vi och våra samarbetsåkerier ska våga ta de viktiga beslut som krävs för att ställa om till fossilfrihet, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker.
5 apr 2023

Den indragna skattebefrielsen för svensk biogas kommer kosta mycket för de åkerier som redan investerat i klimatvänligare lastbilar. De kan dessutom tvingas betala 3 miljarder skatt retroaktivt för den tiden biobränslet var skattebefriat.

Skattebefrielsen för biobränsle var en av anledningarna till att åkeriet Västbo Transport la en beställning på fem biogasbilar förra året. Nu har beslutet rivits upp. Samtidigt beräknas bilarna anlända innan sommaren.

– Grundkalkylen var att de nya biogasbilarna skulle kosta ungefär som en diesel – dyrare i inköp men billigare bränsle. Nu blir det ganska mycket dyrare men vi kommer köra dem, det backar vi inte på, säger Jacob Axelsson, vd på Västbo Transport i ett pressmeddelande.

Ett annat av åkerier som drabbas hårt av skattesmällen är ÖGS. Vd Sebastian Johansson berättar:

– Det är väldigt olyckligt att politiska beslut kan ändras så snabbt. Med tanke på att vi har våra lastbilar i 8–10 år så blir det väldigt svårt för oss att veta hur vi ska investera för framtiden.

Sommaren 2020 beslutade EU-kommissionen att godkänna Sveriges statsstödsansökan om skattebefrielse för biogas. Åkerierna jublade. Men det gjorde inte det tyska biogasföretaget Landwärme GmbH som överklagade kommissionens beslut och vann. Beslutet ogiltigförklarades och revs upp.

Varken EU-kommissionen eller den svenska regeringen har valt att överklaga domen.

Risk för dubbelsmocka för åkerierna

Upprivandet av beslutet blir ett hårt slag för svenska åkerier eftersom investeringsbeslut måste vara långsiktiga.

– Budskapet har varit att biogas skulle vara skattebefriat till 2030. Det gav en trygghet på tio år och åkerierna har räknat och investerat utifrån det. När beslutet nu ändras, förändras spelreglerna och en stor osäkerhet sprids kring beslut som är avgörande för att Sverige snabbt ska ställa om, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker.

Nu sitter flera åkerier fast i investeringar i bilar som inte blir ekonomiskt hållbara utom i de fall man kan komma överens med sina kunder om att betala betydligt mer för dessa mer klimatvänliga transporter.

Skatteverket utreder även om de ska kräva tillbaka skatten retroaktivt för perioden då biobränslet var skattebefriat.

Det handlar om 700 företag som sedan 2021 beviljats avdrag eller återbetalning på 1,5 miljarder kronor årligen. Alltså totalt 3 miljarder kronor.

Henrik Persson

Dela artikeln!