En ny rapport från Tradera visar på en kraftig uppgång för köp av begagnade kläder i allmänhet och företaget förmedlar numera 7000 köp av begagnade kläder om dagen. En del av förklaringen är att även målgruppen män har börjat handla begagnat.
Det är kvinnorna som under lång tid drivit på för en ökad second-hand försäljning av begagnade kläder. Men nu har även männen vaknat och söker sig i allt större grad till begagnat. Under 2023 ökade försäljningen av herrkläder med 34 procent.
I rapporten har Tradera analyserat antalet sökningar, sålda plagg, genomsnittspris och genomförsäljningsgrad under de senaste 12 månaderna och vägt samman detta till ett index.
Svenska märken dominerar med topplaceringar på samtliga listor och populärast av alla är Fjällräven som vinner för tredje året i rad. Årets Rising Star blev det svenska modemärket Tiger of Sweden.
Modeindustrin beräknas stå för upp till tio procent av de globala växthusgaserna. Närmare 92 miljoner ton avfall skapas årligen vid klädproduktion.
Populäraste klädmärkena att köpa begagnat enligt Tradera Circular Brands 2024:
- Fjällräven
- Polarn O. Pyret
- Totême
- Rodebjer
- Acne Studios
- ARKET
- Lindex
- Peak Performance
- Mini Rodini
- Ralph Lauren
- H&M
- Newbie
- Odd Molly
- Stone Island
- ADOORE
- Marimekko
- Levi’s
- Gudrun Sjödén
- Didriksons
- Our Legacy
- Haglöfs
- Houdini
- & Other Stories
- Gant
- Patagonia
Journalist
Henrik Persson