Forskare på Högskolan Väst ska inom kort tillsammans med industrin göra det möjligt att producera batteripack till elbilar av återvunnet material.
Metaller för batterier väntas bara blir dyrare och allt mer sällsynta. Och de som finns på marknaden kommer till största delen från utanför EU, ofta från länder där framtida politiska relationer är osäkra. Förutom rent ekonomiska övervägande vill EU frigöra sig från det strategiska övertag länder som Kina och Turkiet har över unionen genom att de kontrollerar tillgången till bristmetaller.
Den kanske viktigaste branschen som snabbt måste anpassa sig är elbilsbranchen. Hittills har de fokuserat mer på att producera nya högpresterande produkter än att optimera sina livscykler och skapa ett cirkulär produktion.
Vivek Patel är docent vid Högskolan Väst och tittar nu tillsammans med industrin närmare på hur bilbatterier ska bli mer cirkulära.
Han menar att det enda sättet att uppnå verklig cirkularitet för bilbatterier är att skifta fokus till design som håller för framtida generationer. Särskilt viktigt är fogarna (limmade, mekaniska och termiska) som används för att montera batteripacken.
Fram tills nu har de främst utvärderats utifrån egenskaper som prestanda, tillverkningsbarhet och kostnader. Nu måste andra aspekter tas in i produktionen, som hur väl de lämpar sig för demontering, återmontering och automatisering.
– Elbilars batteripack kan bli återvinningsbara exempelvis med hjälp av friktionsomrörningssvetsning, säger Vivek Patel, docent på Högskolan Väst.
Vivek Patel koordinerar ett treårigt RISE-projekt där en mer hållbar metod för storskalig tillverkning av batteripack utvecklas tillsammans med industriföretag som Volvo Cars, ABB och Atlas Copco.
– En av de största utmaningarna handlar om just fogarna. Det finns många fogar i ett batteripack. Det är inte lätt att hitta ett sätt att demontera dem utan att äventyra fogen och samtidigt möjliggöra återvinning genom att separera materialen på ett bra sätt.
Forskningen ska medverka till att marknaden snart kan få tillgång till batteripack tillverkade av återvunnet material.
– Vi har redan definierat allt som krävs av ett batteripack utifrån ett cirkulärt perspektiv för att materialet ska kunna återanvändas. När vi är klara med idéutvecklingen är planen att börja förbereda för tester i sommar, säger Vivek Patel.
Journalist
Henrik Persson